Bij een lastige groep jongeren, hoe doe je dat?
Je hoeft niets, laat ze dat maar merken. Vraag maar waarom ze denken dat je dit werk doet. Toch omdat hun behoefte zo groot is? ‘Kijk maar naar alle moeilijkheden die jullie hebben’, kun je zeggen.
Jongeren verplicht mee laten doen, kan dat?
Nee, nooit mensen verplichten om mee te doen met deze methode, dat kan niet, dat werkt niet. Dan moeten ze je zo nodig van school uit de gelegenheid geven om 1 op 1 met zo iemand te oefenen
Hoe begin je nu precies?
Begin met ‘We gaan leren ontspannen in de vorm van korte oefeningen, om dit voor of tijdens stressmomenten te kunnen gebruiken. We leren ook om onszelf weer te zijn zonder al die aangeprate ideeën van anderen. Daarvoor moeten we afspreken stil te zijn en ook daadwerkelijk meedoen. Wie wil dat niet?’ Laat ze hun vinger opsteken. Is er iemand die dat doet, dan zeg je: Of je doet mee of je moet eruit. Als je niet stil kunt zijn betekent dat de ander die wel mee wil doen gestoord wordt en dat kan ik niet accepteren. Die zijn vinger opsteekt vertel je wat het alternatief is, zie Vereisten.
Vereisten, zie ook mijn boek.
Je krijgt namen van de leerlingen, een presentielijst. Zo niet, vraag daar om. Die moet je aan het begin van de les even noemen en aankruisen.
Is het in een schoon lokaal waar niet direct drukte en beweging is? Een goed lokaal is iets waar je altijd om moet vragen, dit als vereiste stellen en uitleggen dat de leerlingen zich veilig moeten voelen en dat een omgeving daarbij echt werkt.
Er uit sturen: Naar een leerkracht die ze opvangt (dit is de verantwoording van de school). Daar moeten ze een soort verslag schrijven over ontspanning en stress. Een A4tje bereid je voor (doe maar 10 stuks). Met erop: Wat is stress, wanneer heb je het, hoe voelt het, hoe ga je er mee om. + praatje stresstest op mijn website, dit laatste copieren en door de leerling laten invullen. Wat is voor jou ontspanning, hoe voelt dat? Hoe lang blijft dat gevoel? Weet je dat deze workshop je de mogelijkheid had kunnen bieden die ontspanning in jezelf te vinden zonder daarvoor afhankelijk te zijn van anderen of van andere middelen? Ze moeten dit na afloop aan jou komen inleveren. Dan kun je hun naam afkruisen met een aantekening.
Hoe belangrijk is je eigen instelling?
Een lesgever: Ik was nu ik er over nadenk toch een beetje anders de 2e dag tijdens alle workshops die ik gaf. Mijn insteek was meer van: kom binnen, we gaan lekker ontspannen, het is veilig hier (in plaats van: jullie denken dat je niks hoeft te doen , maar dat is niet zo, we gaan ‘actief’ ontspannen.) Pia: Dat is toch wel anders hè. Het evenwicht in alles wordt steeds beter en beter, hoe langer je de lessen geeft; dat zul je zelf wel merken. Wel steeds opnieuw terug gaan naar je zelf -zijn. Niet meegaan met de energieën van de anderen maar ook niet met die van jezelf. Dus als je gaat denken ‘Hoe moet dat nu verder, ze zijn niet stil genoeg, wat moet ik doen’; gelijk terug naar jezelf en niet meegaan met die gedachten. Blijf in je Midden. Ontspanning werkt besmettelijk, spanning ook. Praktisch gezien los je de dingen op. Besef dat sommige jongeren bang zijn om stil te zijn, ze zijn het zo ontwend.
Tussendoor toch weer leerlingen die vervelend gedrag vertonen?
Eruit sturen. Al ga je maar met de helft van de groep door het is jouw les en jij bepaalt. Kijk wel goed naar de dingen die goed gaan, mensen die goed meedoen en benoem dat.
Het is jouw les en ze zullen zich moeten houden aan jouw regels. De eenheid heb je met elkaar maar de praktische zaken gaan gewoon door.
Moeten jongeren op school niet alleen verstandelijk leren?
Het gaat hier niet om ‘slimmer’ worden, daar zijn de leerkrachten voor. Maar om de jongeren een heel andere leefwereld dan alleen deze alledaagse aan te bieden, zodat ze weer bij zichzelf kunnen komen en blijven.
Een directeur van een hogeschool zijn eens tegen mij ‘Ik wil graag dat mijn studenten als ze hier van school gaan niet alleen met hun hoofd denken, maar ook met hun hart’.
Wat is het belangrijkste bij deze methode van lesgeven?
Het belangrijkste in de begeleiding is de bereidheid om aanwezig te zijn met alles wat er is. En, advaita omarmt alles wat er is, maar zal anderen niet op een spoor zetten wat verwijst naar buiten zichzelf. Ontspanning, stilte en rust zitten in je zelf.
Alle lessen worden gegeven met het inzicht doorgeven aan anderen, van de eenheid met elkaar tesamen met de verschillende uitingsvormen. Dit noemen we non-dualiteit.
Ik heb ook mijn eigen achtergrond met ervaring, kan ik de methode toch toepassen?
Iedereen geeft het op zijn/haar eigen wijze door.
Punt 1- het inzicht in non-dualiteit staat voorop;
punt 2- daarbij komt de methode uit het boek;
punt 3- de eigen beroepservaring helpt daarbij.
Wat is het allerbelangrijkst bij het doorgeven van de lessen?
Het belangrijkste in de begeleiding is de bereidheid om aanwezig te zijn met alles wat er is. Non-dualiteit (Advaita) omarmt alles maar zal anderen niet op een spoor zetten wat verwijst naar buiten zich zelf. Verder is de zelfervaring, dus voor het denken, het allerbelangrijkste om door te geven.
Wat zijn de verschillen tussen mindfulness en Onbeperkt Ontspannen met Inzicht?
Reactie Pia de Blok
Reactie Douwe Tiemersma